بسیاری از شرکتهای طراحی و پیادهسازی وبسایت و تجارت الکترونیک ادعا دارند که استفاده از سرویس های آنها آسان است و اینکه حتی افراد غیر فنی هم میتوانند بدون نیاز به کد نویسی وبسایتهای جالبی را طراحی کنند . چنانچه شما مثل اکثریت مردم هستید و اگر نمیخواهید سایت شما مثل سایت دیگران باشد ، نیاز دارید تا از یک طراح وبسایت کمک بگیرید .
بنابراین چگونه میتوانید یک طراح وب خوب پیدا کنید، آیا منظور ما از “خوب” فرد یا نمایندگی است که نرمافزار تحت وب موردنظر را طراحی کرده است ، نمونه کارهای زیادی دارد ، کار و اهداف شمارا میفهمد و برایتان دهها هزار دلار هزینه در برندارد؟
انتخاب
طراحی سایت مناسب
آنچه در ادامه آمده است ۸ پیشنهاد است به همراه چند دستورالعمل و راهنمایی ارزشمند است در مورد اینکه چگونه میتوانید طراحان وب ماهری پیدا کنید و
طراحی وب سایت خود را به آنها بسپارید.
۱- بدانید چه میخواهید و چه نمیخواهید:
قبل از اینکه برای طراحی وبسایت خود به دنبال کسی بروید ، لیستی از سایتهای موردعلاقه و سایتهایی که مورد تحسینتان هستند تهیه کنید و مشخص کنید که چرا آنها را میپسندید.
تعدادی از سایتها را که به دلیل زیبایی ( مسائل زیباییشناختیشان ) میپسندید و شاید این همان چیزی است که شما سعی دارید مانند آن باشید، تعدادی دیگر را به دلیل جریان کاری و بقیه را به دلیل کارکردشان انتخاب کنید .این امر به طراحان کمک میکند تا از سلایق و اهداف شما آگاه شوند.
همچنین از خودتان بپرسید : ” آیا سایتی پربازدید مدرن و مد روز میخواهید ؟ یا سایت سنتیتر و قدیمی را ترجیح میدهید ؟ آیا انتظار دارید روی محتوای سایت شما مرتباً و بهدفعات ویرایش انجام گیرد یا سایتی را میخواهید که یکبار در سال یا بیشتر توسط یک سازنده یا طراح بهروز شود .
در این صورت متوجه میشوید که میخواهید چه چیزی را خلق کنید و اینکه چگونه انتظار دارید سایت را حفظ کنید. میتوانید شرکتهای طراح و سازنده را بر اساس هدف و چشمانداز طولانیمدت پروژهتان مورد آزمایش قرار دهید.
اگر اساس کسبوکار شما مشارکتی است ، با بررسی شرکای پیشنهادی آن را شروع کنید اما حتماً قبل از اینکه به طراح وبسایت خود مراجعه کنید در مورد کلیه مسائل با شریک خود به توافق برسید “، در این صورت متوجه میشوید که طراحان میتوانند برای شما یک برنامه پیوسته طراحی کنند و اعتماد شمارا به دست آورند.
۲- نمونه کارهای طراحی وب سایت طراح را بررسی کنید:
مرور نمونه کارهای طراح و آخرین نمونه کار او روشی سریع برای تشخیص این است که آیا این طراح وب متناسب باسلیقهی شما خواهد بود و کارشان با آن چیزی که شما در یک وبسایت به دنبال آن هستید مطابقت دارد را مشخص میکند.
منابع را درخواست و آنها را چک کنید ، مراجعه به وبسایتهای مورد تحسینتان که توسط آن طراح پیادهسازی شده است میتواند بهترین منبع شما باشد.
بنابراین هنگامیکه به دنبال یک طراح وبسایت هستید ، منابع قبلی و منابع حال حاضر و موجود مشتریان را از آنها بخواهید و به سایتهایی که طراحی کردهاند نگاهی بی اندازید.
۳- از توصیههای و نظرات مشتریان طراح وب خودآگاه شوید:
اطلاع پیدا کنید که آیا آنها مایل هستند شمارا به طراح
بهینه سازی سایت یا سازندهی وب که درگذشته با او کارکردهاند ارجاع دهند.
اگر در وبسایت طراح مدنظر شما بخش نظرات مشتریان فعال است حتماً به آن سر بزنید و مطمئن شوید که نظرات حقیقی باشند، اگر نظرات بهصورت متنی بود میتوانید با صاحب آن نظر تماس بگیرید و از صحت آن مطلع شوید اما اگر نظرات صوتی یا ویدئویی بود میتوانید مطمئن شوید که نظرات حقیقت دارند.
با همه اینها بازهم از مشتریان قبلی طراح وبسایت خود سؤال کنید که ” در طی دورهی پروژه طراح چه قدر خوب (با آنها) ارتباط برقرار کرده است” آیا طراح به ضرب العجل ها توجه کرده است و اینکه آیا میخواهند دوباره با او کار کنند یا خیر ؟ ” .
یکبار فهرستتان را چک کنید ، اطمینان حاصل کنید که با حداقل دو نفر از مشتریان قبلی یا حال حاضر صحبت کردهاید .
” چارچوبهای زمانی برای طراحان وبسایتها اغلب بهطور چشمگیری میتواند طولانی شده و گسترش پیدا کند. بنابراین با مشتریان قبلی در مورد اینکه آیا این مسئله برایشان مهم بوده صحبت کنید ، این موضوع امری ضروری محسوب میشود.
مشتریان و نظرات آنها میتوانند شمارا از شرکتها ( یا افرادی ) که درفروش بسیار خوب عمل میکنند اما پروژهها را ضعیف تحویل میدهند و یا برعکس ، مطلع کنند و این موضوع به شما از این بابت که شرکت درستی را انتخاب کردهاید ، آرامش خاطر میدهد.
۴- بدانید که وبسایت شما چگونه ساخته میشود:
اطمینان حاصل کنید طراحی را انتخاب میکنید که وبسایت شمارا با یک CMS (سیستم مدیریت محتوای وبسایت) طراحی کرده است و یا میتواند به شما در انتخاب یک سیستم مدیریت محتوای وبسایت کمک کند . ” به دنبال شرکتهایی باشید که در ساخت سایتها در CMS یا نرمافزاری که به شما پیشنهاد میدهند تخصص دارد.
همیشه حواستان به این موضوع باشد که ممکن است یک شرکت طراحی وبسایت با استفاده از CMS های رایگان وبسایتی بدون کیفیت را با ظاهری کاملاً فریبنده برای شما آماده کرده باشد.
دستگاههای مدیریت محتوای زیادی مانند wordpress,Drupal,Joomla هستند که فقط با نصب و تغییر قالب ظاهری آنها میشود یک وبسایت ظاهراً عالی را پیادهسازی کرد، با توجه به همین موضوع اکثر شرکتهای طراحی وبسایت از عدم دانش مشتریان خود در این خصوص استفاده کرده و وبسایتهای رایگان را باقیمتهای هنگفت به مشتریان خود تحویل میدهند.
اگر یک شرکت طراحی وبسایت و
سئو نمیتواند یک CMS اختصاصی با امکانات کامل را به شما ارائه دهد تقریباً دارد با جابهجایی چند طرح از پیش تعریفشده و ارائه ظاهر فریبنده شمارا به دام سیستمهای رایگان میاندازد.
برای اینکه اطمینان پیدا کنید که سیستم مدیریت محتوای شما اختصاصی است و کاملاً توسط شرکت طراح وبسایت اجرا گردیده کافی است درخواست کنید نسخه دمو (نمایشی) سیستم مدیریت محتوا را برای شما ارسال کنند و آن را به یک فرد متخصص نشان دهید (برای درک این موضوع نیازی به تخصص زیاد نیست و افرادی که اطلاعات اولیه در مورد سیستمهای مدیریت محتوا دارند نیز بهراحتی میتوانند این موضوع را متوجه شوند). البته خود شما نیز با جستجوی نام دستگاههای مدیریت محتوا رایگان میتوانید خیلی سریع ظاهر آنها را شناسایی کنید.
اگر با توجه به همه موارد فوق هنوز هم نتوانستید یک CMS را تشخیص دهید ، شرکتی را پیدا کنید که بتواند به شما در فرآیند تصمیمگیری در مورد اینکه چگونه یک CMS بیشترین تأثیر را بر کار و اهدافتان دارد ، کمک کند “.
در انتخاب ساختار درست برای کار اینترنتی و یا وب سایتتان ، آگاه باشید که برخی برنامهها اختصاصی و دارای قالب (خاص) هستند و نمیتوان در پیادهسازی امکانات و ظاهر مختلف خیلی انعطاف داشت ( مثل ورد پرس World Press، جوملا Joomla و دروپال Drupal ) اوپن سورس (قابلتغییر محدود) هستند ، ” سیستمهای اوپن سورس مایلاند رابط کاربری بسیار سادهای داشته باشند ، برای یک فرد غیر فنی و بهمنظور بهروز سازی خوب هستند اما در اینکه سایت چقدر میتواند سفارشی و خاص باشد ، محدود هستند.
۵- بودجهی واقعگرایانهای داشته باشید و بدانید که برای چه هزینه میکنید:
هزینهی طراحی وبسایت بر اساس الزامات پروژه شامل ریزهکاریهای طرح ، تعداد صفحات و هر کارکرد ویژهی دیگر ، تعیین میشود. هزینهی یک سایت مدل بروشوری (سایتهای معرفی خدمات یا شرکتی) ۵ تا ۱۰ صفحهای احتمالاً در حدود ۲ تا ۴ میلیون تومان خواهد بود .سایتهای تجارت الکترونیک یا
فروشگاه ساز های اینترنتی باقابلیت اضافه کردن و فروش محصولات و مدیریت مبالغ پرداختی میتواند محدودهی ۵ تا ۵۰ میلیون تومان یا بیشتر را در بربگیرد . مثل هر چیز دیگری ، در اینجا هم همان چیزی را دریافت میکنید که برای آن هزینه کردهاید. مطمئناً ، طراحان ، توسعهدهندگان وبسایتهای ۵۰۰ هزارتومانی هم وجود دارند اما با انتخاب آنها کیفیت قربانی خواهد شد “.
۶- بررسی کنید وبسایت شما کجا طراحی میشود:
در مورد محل انجام کار ( محلی یا خارج از شرکت طراح) و اینکه چه کسی آن را انجام میدهد همصحبت کنید .” همیشه سؤال کنید که چه کسی درواقع کار بسط و برنامهنویسی وبسایت را انجام میدهد و بپرسید که آیا این افراد بومی هستند (در شرکت حضور دارند) یا خیر.
هیچچیز بدتر از این نیست که یک طراح را انتخاب کنید و سپس متوجه شوید که برنامهنویسی واقعی در شهری دیگر انجامگرفته است و زمانی که چیزی اشتباه نوشتهشده است و یا احتیاج به تغییرات دارید ، ساعتهای انتظار ، با توجه به فاصله زمانی فردی که درواقع سایت را ساخته است جایگاه بینشهری دارد و زمان زیادی دراینبین برای یک کار کوچک وجود خواهد داشت.
بهمنظور اجتناب از این مشکل بالقوه ، درخواست کنید تا تیمی را که روی پروژهتان کار خواهد کرد را ملاقات کنید”. شما و یا تیمتان با آنها وقت خواهید گذراند ، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید آنها با تیمتان متناسب هستند یا خیر . اگر کار کردن و ملاقات بهصورت حضوری برایتان مهم است ، پس محل شرکت هم حائز اهمیت میشود “.
۷- موارد ضربالاجل را در ابتدا مطرح کنید:
قبل از اینکه کار را شروع کنید معلوم کنید که آیا طراح میتواند با موارد ضربالاجل کنار بیاید .
قبل از اینکه به یک طراح یا شرکت متعهد شوید ، بپرسید ” میتوانید این پروژه را در مدتزمان تعیینشده کامل کنید ؟”.
همچنین زمانی که در مورد پروژهتان با آژانس یا طراح صحبت میکنید اطمینان حاصل کنید که به هدف موردنظر خواهید رسید . مقدار تغییراتی که میتوانند درخواست کنید را بخواهید تا بهوضوح مکتوب شود، آنچه از سمت شما احتیاج است میبایست فراهم شود و همچنین مطمئن شوید که در مورد زمانبندی تولید کار صریح همهچیز را بیان کردهاید.
۸- حقوق مالکیت خود را بشناسید:
اطمینان حاصل کنید که تنها کسی هستید که صاحب طرح و محتوای وبسایت است ، پیش از اینکه
طراحی سایت حرفه ای و یا توسعهدهندهای را استخدام کنید سؤال کنید که آیا حاضر هستند برگهی تعهد به رعایت تمام حقوق مالکیت معنوی محتوای شما یا سایت شمارا امضا کنند؟ مهم است که طراح وبسایت شما بداند که، عدم رعایت این موضوع که شما صاحب طرح و محتوای وب سایتتان هستید میتواند مانع شما شود که با آن طراح همکاری کنید، مطمئن باشید که این موضوع زمانی که به سراغ فروش در وبسایتتان میروید باعث آسیب رساندن به سرمایهگذاری شما میشود. هر طراح خوب و یا هر شرکتی حقوق معنوی را امضا خواهد کرد . این روش معمول است و اگر این کار را انجام ندهند اینیک علامت خطر است” .
در پایان بسیار مهم است که برای این موضوع
تبلیغات آنلاین زمان بگذارید و بهراحتی سراغ اولین شرکت طراحی وبسایتی که بازاریابی خوبی دارد نرفته و با صبر و بررسی دقیقتر انتخاب درستی داشته باشید.
ممکن است باقیمتها و پیشنهادهای بسیاری احاطه شوید اما چیزی که بسیار اهمیت دارد این است که با بررسی دقیق کیفیت خوب و پشتیبانی عالی را انتخاب کنید.
موضوعی که بسیار جالب است این است که هر وبسایت موفقی را که مشاهده کنید بعد از بررسی آن متوجه خواهید شد که قبلاً چند وبسایت دیگر نیز راهاندازی کرده است و شکستخورده است، علت این موضوع دقیقاً عدم رعایت همین موارد فوق میباشد. پس با بررسی دقیق و تحلیل شرکتهای مختلف سعی کنید از همان ابتدا انتخاب درستی را برای شروع کارتان در نظر بگیرید.