دانستن این موضوع که چه چیزهایی توسط موتورهای جستجو قابل مشاهده نیستند، میتواند به شما بعنوان یک طراح سایت کمک بسیاری کند که در نتیجه آن، میتوانید محتویاتی مناسب برای صفحه وب سایت خود انتخاب کنید و به رباتها در درک کردن هرچه بهتر محتوای وب سایت کمک کنید.
در مقاله پیشین اشاره داشتیم که تصاویر به تنهایی برای موتورهای جستجو قال درک نیستند و ما با کمک ویژگی alt تصاویر را به شکلی قابل فهم برای موتورهای جستجو تبدیل کردیم. اکنون لازم است بدانید المانهای دیگری نیز وجود دارند که توسط موتورهای جستجو دیده نمیشوند
فایلهای فلش:
گوگل اظهار کردهاست که قادر است تنها برخی از اطلاعات را از فایلهای فلش استخراج کند اما درواقع اینکار برای آن بسیار دشوار خواهد بود چرا که فایل فلش یک رسانه تصویری است. زمانی که طراحان سایت از فلش برای طراحی وب سایت خود استفاده کنند قاعدتا نوشتهای وجود نخواهد داشت که بتواند آن فایل را تفسیر کند که در چه مورد است.
از اینرو بسیاری از طراحان از HTML بعنوان جایگزینی برای فلش استفاده میکنند چرا که موتورهای جستجو با HTML5 ارتباط بهتری دارند.
صوتی و تصویری:
درست همانند تصاویر، تفسیر فایلهای صوتی و تصویری نیز برای موتورهای جستجو دشوار خواهند بود چرا که شامل هیچ محتوایی برای تفسیر و توصیف نمیباشند .البته استثناهایی نیز وجود دارند، برای مثال موتورهای جستجو قادر خواهند بود اندکی اطلاعات را از تگهای ID3 از فایلهای MP3 استخراج نمایند. این میتواند یکی از دلایلی باشد که بسیاری از طراحان به همراه فایلهای صوتی و تصویری خود متنی را همراه میکنند تا به رساندن مفهوم آنها به موتورهای جستجو کمک کنند.
محتوای موجود در یک برنامه:
این مورد به Ajax و فرمهای دیگری از جاوااسکریپت اشاره دارد که به صورت پویا محتویات را در صفحه وب ما بارگذاری میکنند. گوگل اعلام کردهاست که اگرچه امروزه خواندن کدهای جاوا اسکریپت کاری مفید است اما هچنان محدودیتهایی در این زمینه وجود دارند.
بسیار منصفانه خواهد بود اگر بگوییم گوگل بسیاری از کدهای جاوااسکریپت را میتواند اجرا کند اما همچنان مواردی وجود دارند که در اجرای آنها با مشکل مواجه میشود.
Ifram ها:
غالبا تگهای iframe در دو صورت مورد استفاده طراحان وب قرار میگیرند:
- قراردادن محتوا از مکانی از وب سایت خود در مکانی دیگر از وب سایت
- قراردادن محتوا از سایتی دیگر در صفحه وب خود
در اینصورت گوگل ممکن است با این محتویات بعنوان بخشی از محتوای سایت شما رفتار نکند بخصوص اگر آنها از وب سایت دیگری به وب سایت شما آورده شده باشند .تا به امروز گوگل مطالب موجود در iframeها را نادیده گرفته است که البته ممکن است استثناهایی هم برای این قاعده کلی پیش آمده باشد.
در نتیجه:
موتورهای جستجو در برخورد ظاهری شاید بسیار ساده بنظر برسند: نوشتن یک پرسش، زدن کلید جستجو و درنهایت مشاهده نتایجی بیشمار.
اما این رضایتمندی برای شما توسط مجموعه پیچیدهای از فرآیندها و پردازشها در پشت صحنه هر موتور جستجو فراهم میشود که به شناسایی مطالب مرتبط کمک میکنند و در نتیجه آن ، موتور جستجو میتواند اعمالی همانند یافتن دستورالعملها، تحقیق درباره محصولات و پاسخگویی به سوالات را انجام دهد.
اما شما چرا باید مراقب یاشید؟
آشنایی با مفاهیم اصلی و اتفاقی که در پشت صحنه موتورهای جستجو رخ میدهد به شما در سازماندهای وب سایت کمک بسیاری خواهد کرد تا جایی که بتوانید مطالب و محتویات وب سایت خود را سازگار و قابل فهم برای موتورهای جستجو درج نمایید.
علاوه بر این کمک خواهید کرد تا صفحه وب شما در نتایج جستجوی صحیح ظاهر شود.
منبع:
طراحی وب سایت ستروکیت