[align=center]https://www.setrokate.com/images/blog/seo/seo_social-media_intro.jpg[/align]
خیلی ناامیدکننده است نه؟
برای شما واضح است که محصول شما بهترین محصول موجود در بازار است، اما با اینحال فاصله شما تا هدف مورد نظرتان بسیار زیاد است.
این در حالی است که شما به رعایت اصول اخلاقی در کسب و کار خود به شدت پایبندید، در اجتماع حضور دارید و به شدت مراقب مشتریان خود هستید. با این حال شما نمیتوانید جو حاصله از شهرت رقبا را به نفع خود بشکنید.
آنها در حال پرکردن قفسههای مغازهها از محصولات نامرغوب خود هستند و شما همچنان به هدف مطلوب خود دست نیافتهاید.
از نظر یک کسب و کار کوچک و نوپا شاید مقاومت در برابر مارکتهای بزرگ که دارای پشتیبانی مالی عظیمی میباشند کاری بسیار دشواری است. میدانیم که این معضل همانند یک تاریکی در برابر شماست اما اگر خوب دقت کنید انتهای این راه تاریک یک روزنه نور امید خواهید یافت.
در اینجا برای کسب و کارهای کوچک نیز راهحلهایی وجود دارد تا بتوانند در برابر رقیبان سرسخت خود مقاوم بایستند. حقیقت آن است که برخلاف امروز، در گذشته فرصتی برای رشد بازارهای کوچک وجود نداشت.
- امروز دقیقاً چه اتفاقی افتادهاست؟
- پیدایش دو کانال بازاریابی جدید: سئو و شبکههای اجتماعی
میزان مورد توجه قرار گرفتن توسط این دو کانال شما را بسیار شگفتزده خواهد کرد.
اگر زیرک و هوشیار باشید با کمک این دو کانال میتوانید کسب و کار کوچک خود را قدرتمند و سودآور کنید.
در این مقاله به موضوع چگونگی رقابت کسب و کارهای کوچک با رقیبان قدرتمند و سرسخت خود خواهیم پرداخت تا آنها هم بتوانند به سهم خود در بازار کسب و کار دست پیدا کنند.
ممکن است نسبت به اینکار کمی دلهره داشته باشید اما خوشبختانه به شما این نوید را میدهیم که پس از خواندن این مقاله تصویر ذهنی شما نسبت به این موضوع کاملاً تغییر خواهد کرد.
اجازه دهید این دو موضوع را کاملاً برای شما روشن کنم:
واقعاً چگونه سئو و شبکههای اجتماعی در این میان نقش متعادلسازی را بازی میکنند؟
[align=center]
[/align]
من را اصلاً به اشتباه نیاندازید، نباید نقش پول در این دو کانال را نادیده گرفت.
شما میتوانید تبلیغات خود را توسط گوگل، فیس بوک، توییتر و دیگر پلت فرمهای اجتماعی انجام دهید. اما توجه داشته باشید که انجام این تبلیغات تنها بخشی از این حل این معادله خواهد بود.
یک مارکت بزرگ قادر است تبلیغات خود را در هرجایی از این پلت فرمها قرار دهد اما آیا بنظر شما این روش میتواند شخصی و خصوصی باشد؟
آیا این روش میتواند هدف شخصی هر مشتری را به درستی نشانه رود؟
آیا حس اعتبار را در شما به درستی ایجاد خواهد کرد؟
و آیا مشتری میتواند نسبت به آن نام تجاری احساس نزدیکی کند؟
در حوزه سئو یک نام تجاری بزرگ میتواند با کمک کلمات کلیدی خود رتبه بندی شود اما آیا واقعاً آنها محصولات مورد نیاز مشتریان خود را فراهم کردهاند؟
آیا آنها میتوانند نیازهای عموم را برآورده کنند؟ لازم است بدانید آن ها تنها با کمک کلمات کلیدی به هدف خود نخواهند رسید.
چگونه یک کسب و کار کوچک میتواند از شبکههای اجتماعی در راستای رقابت خود با برندهای تجاری بزرگ کمک بگیرد؟[align=center]
[/align]
خیلی از کسب و کارهای بزرگ از شبکههای اجتماعی همانگونه استفاده میکنند که از تلویزیون، رادیو و تبلیغات چاپی استفاده میکنند.
مثلاً میگویند:”اینجا محصولات ما برای شماست، و برای همین شما باید از اینجا خرید کنید”
آنها هرگز نمیگویند:
“من واقعاً دوست دارم به شما کمک کنم، بنابراین هر چه میخواهید به من بگویید”
“داستانی در پشت نام شرکت ما نهفتهاست که ممکن است به زندگی شما هم ارتباط داشتهباشد”
مشتریان به اندازه کافی باهوش خواهند بود تا یک برند معتبر را از برندی که تنها از یک دستور کاری مشخص پیروی میکند تشخیص دهند.
شبکههای اجتماعی به کسب و کارهای کوچک کمک خواهند کرد تا بتوانند به درستی از مشتریان خود و خدمات خود مراقبت کنند و اعتبار خود را به رخ بکشند و برای خود طرفدارانی سرسخت ایجاد کنند.
همه چیز برابر خواهد بود، مشتریان ترجیح میدهند از کسب و کاری حمایت کنند که حداقل به ارزشهایی مشخص پایبند باشد برای مثال (تولید محصولات سازگار با محیط زیست) در صورتی که برخی شرکتها برای رسیدن به منافع خود این ارزشها را نادیده میگیرند.
یک شرکت تجاری کوچک شاید نتواند با تبلیغات تلویزیونی و چاپی خود با دیگر شرکتها رقابت کند اما میتواند در فیس بوک صفحهای برای خود ایجاد کند، یا یک نام کاربری در توییتر بسازد و محتوای خود را درج کند و بدین شکل چند برابر با ارزشتر از تبلیغات تلویزیون و روزنامه جلب توجه کند.
۱- استفاده از شبکههای اجتماعی برای ایجاد روابط شخصی
از شبکههای اجتماعی برای تعامل با مخاطبان خود استفاده کنید. یکی یکی، و در نهایت روابط اجتماعی خود را با آنها گسترش دهید. در نتیجه اگر شما به نظر و یا سؤالات مشتریان خود پاسخ دهید، معاملهای بزرگ را با آنها آغاز کردهاید.
درواقع در نظر آنها شما تلاش کردهاید تا با صرف وقت به مشتریان خود ثابت کنید که مراقب آنها هستید و به آنها توجه دارید.
هم اکنون از این روش بهره ببرید!
۲- خود را در نظر مخاطبان خود متمایز کنید
واقعیت آن است که شما نمیتوانید با یک برند قوی در یک بازار عمومی به رقابت بپردازید اما شما میتوانید با توجه به یک سری مشتریان ویژه قدرتمند ظاهر شوید.
این به آن معنی نخواهد بود که محصولات شما، تا حد زیادی از برندهای قوی فاصله داشته باشد. بعنوان مثال فرض کنید شما در زمینه ساخت مسواک با یک شرکت بزرگ در حال رقابت هستید.
شرکت مقابل شما از پلاستیکهای مضر و تجدید ناپذیر در محصولات خود استفاده میکند در حالیکه شما از یک منبع تجدیدپذیر و یا پلاستیک اصلاح شده، در محصولات خود استفاده میکنید. در این سناریو شما دو شرکت در حال فروش یک نوع محصول هستید اما مشتریان ویژه شما در واقع افرادی خواهند بود که به محیط زیست اهمیت میدهند.
شما با ایجاد محتوا که موجب نزدیکی شما به این نوع مخاطبان میشود میتوانید قدرتمند جایگاه خود راحفظ کنید.
۳-تمرکز بر روی شبکههای اجتماعی با کمک مخاطبان اصلی خود
[align=center]
[/align]
گرم بودن بازار شبکههای اجتماعی، امروزه تنها دلیل تأکید بر این موضوع نیست. شما باید هر جا که مخاطبان اصلی شما حضور دارند، حاضر باشید تا بتوانید به اهداف خود به خوبی دست یابید.
اگر بیشتر مخاطبین شما در اینستاگرام فعالیت دارند و از سویی دیگر شرکت رقیب شما بیشتر زمان و پول خود را در فیس بوک صرف میکند فرصت خوبی برای شما خواهد بود تا با گسترش فعالیتهای خود در اینستاگرام در این رقابت پیروز میدان باشید.
هوشیار باشید و این فرصت را از دست ندهید.
۴- ایجاد محتوای متناسب با موضوع پلت فرمها
ارزش نوع محتواها در پلت فرمهای مختلف متفاوت است. برای مثال یک فیلم در اسنپ چت در فیس بوک و اینستاگرام غیر حرفهای بنظر میرسد و برعکس آن فیلمهای اینستاگرام و فیس بوک در اسنپ چت هم بیارزش قلمداد میشوند.
مراقب باشید تا از محتویاتی متناسب با پلت فرم خود استفاده کنید و اگر نسبت به نوع مناسب محتویات هر پلت فرم آگاهی ندارید کافی است مخاطبان ویژه خود را در آن پلت فرم دنبال کنید و پستهای آنها را زیر نظر بگیرید.
۵- قوی و محکم باشید
مخاطبین شما تعداد محدودی از مردم هستند که به شما توجه میکنند.
شما باید به اندازه کافی صبور باشید تا بتوانید در این لیست علاقهمندیهای آنها وارد شوید و در آن باقی بمانید.
به طور پیوسته محتوای خود را تولید کنید، با مخاطبین خود ارتباط برقرار نمایید و نسبت به بهبود محصولات خود توجه کافی را داشته باشید.
این اقدامات شما بدون شک فروش بیشتر و پیشرفت شما در حوزه کاریتان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
البته فراموش نکنید در کنار این فعالیتها شما حتماً به تبلیغات برای تشویق و ترغیب مخاطبان در جهت استفاده از محصولات خود نیاز دارید.
در نتیجه میتوان گفت شبکههای اجتماعی در ارتباط با مخاطبین و بزرگ کردن طیف تعداد آنها نقش بسزایی دارند.
چگونه سئو میتواند به یک کسب و کار کوچک در رقابت با رقبای بزرگ کمک کند؟
[align=center]
[/align]
دنیای سئو با دنیای شبکههای اجتماعی متفاوت است.
درواقع سئو یک ارتباط شخصی نیست، بیشتر توجه آن بر روی لینکهاست پس شما با کمک سئو نمیتوانید با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. اما با کمک آن میتوانید قدرتمند ظاهر شده و به اهداف خود نزدیکتر شوید.
آیا تاکنون در چنین شرایطی قرار گرفتهاید؟
شما در نظر خود با ذکاوت هرچه بیشتر کلمات کلیدی مناسب تجارت خود را انتخاب کردهاید، اما همچنان وقتی نتایج گوگل را نگاه میکنید شما ۷-۸ شرکت تجاری بزرگ را با رتبههای باورنکردنی در صفحه اول نتایج شاهد هستید
در اینجا اشتباه بزرگی وجود دارد که اکثر شرکتهای کوچک با آن مواجه هستند.
آنها مطمئناً کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب نکردهاند.
کلمات کلیدی نامناسب نه تنها در رتبه بندی تأثیر بسزایی دارند بلکه آنها مشتریان اشتباهی را به سوی شما سوق خواهند داد.
درواقع همین ویژگی موجب شده تا در صنعت تجارت این کلمات را کلمات کلیدی خطاب نمایند.
[align=center]
[/align]
این کلمات کلیدی دارای طولی برابر با یک یا دو کلمه هستند و نیز کلماتی بسیار رقابتی میباشند.
سایتهای رتبه دهی زیادی هستند که با ایجاد لینکهای قوی به سایت شما و تکرار بسیار آن در این راستا به کمک شما میآیند اما همچنان علیرغم این تواناییها شرکتهای بزرگ با شیوهای دیگر از کلمات کلیدی میتوانند در جستجوها ظاهر شوند.
نام این کلمات کلیدی، کلمات کلیدی دنبالهدار و طولانی میباشد.
[align=center]
[/align]
این نوع از کلمات کلیدی معمولاً تعداد کمتری از مخاطبان را در طول ماه به سوی شما سوق خواهد داد اما با این وجود بسیار برای شما مفیدتر خواهند بود.
چرا؟؟؟
از آنجایی که خط محصولات و یا خدمات شما برای مخاطبین ویژه شما باریکتر خواهد شد و آنها کسانی هستند که از کلمات کلیدی طولانی و دنبالهدار برای رسیدن به منظور خود استفاده خواهند کرد.
[align=center]
[/align]
در اینجا یک مثال را برای روشنتر شدن هرچه بیشتر موضوع برای شما فراهم آوردهایم.
کلمه کلیدی موردنظر ما در اینجا ”بطریهای نوشیدنی”است.
و شما در تصویر زیر میتوانید شرکتهای بزرگی را ببینید که برای این کلمه دارای رتبه بالایی هستند.
[align=center]
[/align]
از سویی دیگر، کلمه کلیدی ”بطری نوشیدنی سازگار با محیط زیست” یک کلمه کلیدی دنبالهدار و طولانی است و بیشتر وبسایتهایی که برای این کلمه کلیدی ظاهر شدهاند شرکتهای کوچکتر با اهداف خاصتر هستند.
[align=center]
[/align]
چرا چنین اتفاقی رخ دادهاست؟
از آنجایی که گوگل در شناخت ارتباط بسیار باهوش است.
به گونهای که به راحتی میتواند بگوید چگونه یک کلمه به یک صفحه از وب سایت مرتبط است و اینکه چگونه یک صفحه از وب سایت با خواسته جستجوگر مربوط است.
درنتیجه اگر شرکت شما متمرکز بر فروش بطریهای سازگار با محیط زیست است و صفحات وب سایت شما و بک لینکهای شما این موضوع را به درستی به گوگل برسانند در نتیجه شما برای این کلمات مرتبط نسبت به رقیبان بزرگتر خود امتیاز بالاتری دریافت خواهید کرد. در نتیجه نرخ تبدیل سایت شما به طرز شگفت انگیزی بهبود خواهد یافت چرا که مخاطبین خود را به طور ویژه و دقیقتر مورد خطاب قرار دادهاید.
حال ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که اگر رقبای قویتر من، از کلمات کلیدی دنبالهدار مورد نظر من نیز استفاده کرده باشند، چکار باید کرد؟
اگر این اتفاق بیافتد خب شما را تا حدودی محدودتر کردهاند اما این نباید شما را ناامید کند.
در این موقعیت ما به شما پیشنهاد میکنیم:
برندها و مارکهای تجاری بزرگ عموما از اقتدار دامنه بیشتری برخوردار هستند. به این معنا که دامنه آنها از اعتبار و قدرت بالایی در گوگل برخوردار است. با این حال، ممکن است صفحات داخلی آنها فاقد بک لینکهای مناسب باشد و در نتیجه به لحاظ رتبه بندی صفحات دارای رتبه پایینتری هستند.
اینجا درست همانجایی است شما باید به سرعت دست به کار شوید.
در تصویر پایین کادرهای قرمز رنگ، شرکتهای با دامنههای قدرتمند و رتبه پایین لینکهای صفحات داخلی را مشخص کردهاند و کادرهای آبی شرکتهای با دامنههای ضعیف و رتبه بالای لینکهای صفحات داخلی را معین کردهاند.
شرکتهای مشخص شده با کادر آبی دارای ارتباط قویتری با کلمات جستجو میباشند و به جهت قدرت بالاتر صفحات میتوانند شرکتهای دیگر را در نتایج جستجو شکست دهند.
ارتباط و قدرت لینکهای صفحات داخلی میتواند شرکتهای کوچک و نوپا را در رقابت با شرکتهای قدرتمند در کلمات کلیدی دنبالهدار و سئوی عمومی پیروز کند.
قدرت زمان را در کسب و کارهای کوچک دست کم نگیرید
یک شرکت تازهکار و کوچک ممکن است از حمایت مالی بالایی برخوردار نباشد اما چیزی که نباید فراموش شود، زمان است.
شما زمان را دارید تا بتوانید سرمایهگذاریهای بزرگی انجام دهید.
در شبکههای اجتماعی شما میتوانید اوقات فراغت خود را به تولید محتوا، ارتباط با مخاطبین خود اختصاص دهید. اما در سئو شما باید زمان خود را صرف ایجاد وب سایتی مرتبط و بک لینکهایی مربوط کنید تا بتوانید به رتبه دلخواه برای صفحات خود دست یابید.
شرکتهای بزرگ این زمان را ندارند یا شاید به این زمان توجهی ندارند در نتیجه آنها با قدرت دامنه خود، تنها ماندهاند.
فراموش نکنید اول بودن همیشه سختیهای خود را دارد.
پس هرچه زودتر این اشتباه بزرگ شرکتهای کوچک را اصلاح کنید و به درستی وارد عمل شوید.
هرگز از آزمون و خطا غافل نباشید
موفقیت در فرآیندهای سئو و شبکههای اجتماعی تنها در گرو یک چیز است:
آزمودن، آزمودن، آزمودن
شما باید تاکتیکها و راههای گوناگون را برای رسیدن به مشتریان ویژه خود را امتحان کنید.
هرگز نکتهای را نپذیرید تنها به صرف آنکه در یک وبلاگ به آن اشاره شدهاست.
حتماً آن را امتحان کنید و اگر دیدید برای شما و هدف شما به درستی کار میکند حتماً آن را بکارگیرید.
آزمون و خطا درست همان چیزی است که به شما کمک میکند تا کشف کنید چه راه حلی برای شما به درستی عمل خواهد کرد و شما را به اهدافتان نزدیکتر خواهد کرد.
منبع:
رشد کسب و کارهای کوچک ستروکیت