بیشتر از ۶۶٪ وبلاگها کمتر از یک مطلب در یک ماه منتشر میکنند و بین ۶۰ تا ۸۰ درصد آنها بعد از نوشتن اولین مطلب کار خود را متوقف میکنند. معمولا وبلاگها خیلی راحت از یک ایده خوب به اسباب خجالت تبدیل میشوند.
کار وبلاگنویسی آنطور نیست که همه انتظار دارند
علت این است که وبلاگنویسی خیلی بیشتر از آن چیزی که شما انتظارش را دارید کار میبرد. اینکه بخواهید به صورت بلند مدت مطالب با کبفیت بنویسید واقعا کار دشواری است و به همین دلیل در خیلی از سازمانها به صورت ادامهدار انجام نمیشود.
اغلب وبلاگنویسها با خودشان کشمکش زیادی دارند که مطالب را در جای درست منتشر کنند. آنها باید فشار زیادی را برای حفظ کیفیت تحمل کنند. اخیرا شخصی به نام “ایمان” به من ایمیلی زده بود که فکر میکنم دغدغه این بلاگرها را به خوبی نشان میداد. او پرسیده بود:
تا جایی که من به یاد دارم همیشه این را شنیدم که راه موفقیت در وبلاگنویسی این است که به صورت منظم مقاله بنویسیم. خوب این منطقی هست چون باعث میشود کاربران ما برای دیدن محتواهای جدید برگردند و وبلاگ را بازدید کنند. حالا این سوال برای من پیش آمده که در عصر خبرخوانها (RSS)، آیا باز هم به طور منظم مطلب نوشتن مثل قبل مهم است یا اینکه باید بیشتر به کیفیت مطالب توجه کنیم؟
بگذارید به دو سوالی که مطرح شده نگاهی داشته باشیم.
آیا هنوز هم لازم است که منظم بنویسیم؟
من فکر میکنم ایمان حق دارد که این موضوع منظم نوشتن بین بلاگرها شایع شده. با این حال به نظر من موضوع منظم نوشتن فقط برای نگهداشتن بازدیدکنندگان نیست.
حجم و قاعده نوشتن مطالب به این بستگی دارد که کلا شما به چه دلیلی دارید مینویسید. اگر فقط برای سرگرمی یا تفریح دارید مینویسید، پس اصلا اهمیتی ندارد که هر چند وقت یک بار این کار را انجام میدهید. اما اگر دارید برای بیزینس و یا حتی ایجاد پروفایل شخصیتان مینویسید، آنوقت است که اهمیت دارد.
وبلاگنویسی یکی از آن راههایی است که باعث میشود برندتان را (چه شخصی و چه شرکتی) در ذهن دیگران نگه دارید. به عنوان مثال اگر من هر از چند گاهی یک بار یک مطلبی را بنویسم، احتمال این که شما برای پروژه وب خود من را فراموش کنید خیلی زیاد است. در مقابل وقتی به طور منظم مینویسید، طوری میشود که اگر چند هفته چیزی ننوشتید مخاطبان شما دلشان برای شما تنگ میشود. به عنوان مثال وقتی من بیشتر از دو هفته چیزی در وب ادوایس نمینویسم، معمولا چند ایمیل دریافت میکنم که چرا دیگر چیزی نمینویسید.
از طرف دیگر موضوع RSS هم درست است. در دنیای خبرخوانها دیگر خیلی نیاز نیست که مرتب مخاطبان را برای برگشتن به وبسایت تشویق کنید. با این حال باید مواظب باشید که برای
سئو پیشفرضهای ناصحیح نسازید. منظورم این است که اگر مخاطب شما یک کاربر حرفهای باشد، دیگر لازم نیست مرتب برایش بنویسید. اما هنوز RSSها آنطور که باید فراگیر نشدند. هنوز خیلی از کاربران نمیدانند که چطور میشود از این فناوری استفاده کرد و از مطالب جدید مطلع شد.
در واقع یک جواب واحد و مشخص وجود ندارد که بگوید هر چند وقت یک بار باید مطلب بنویسید. این موضوع به فاکتورهایی مثل موضوع، سطح و نوع مخطابان و میزان محبوبیت وبلاگ شما بستگی دارد. اما به عنوان یک قاعده کلی من وبلاگنویسها را تشویق میکنم که حداقل یک بار در هفته بنویسند. البته اگر وبلاگتان خیلی محبوب باشد، ممکن است این مقدار به روزی دو یا سه بار هم افزایش پیدا کند.
کمیت مهمتر است یا کیفیت؟
آیا ما باید بیشتر در مورد منظم نوشتن حساس باشیم یا کیفیت مطالبی که مینویسیم؟ شخصا من نمیدانم که این سوال خوبی برای پرسیدن هست یا نه. من فکر میکنم این سوال را بهتر است اینطور بپرسیم که: آیا من باید چیزی بنویسم که به مخاطبان من مربوط باشد؟
اگر دارید در وبلاگتان مطالبی علمی و آکادمیک میگذارید، پس کیفیت مطالب مهمتر است. اما اگر دارید به این وسیله با دوستانتان ارتباط برقرار میکنید، برای آنها فقط مهم این است که شما بطور مداوم بنویسید.
پیشنهاد من این است که یک لیست از هر دو نوع مطالب داشته باشید. تعدادی که روی کیفیتشان حساس هستید، تعدادی هم مطالب کم حجم که قرار است به طور منظم و مداوم منتشر شوند. البته این بدان معنا نیست که نسبت به کیفیت مطالب کم حجم خود بیتفاوت باشید، اما مسئله این است که کارکرد واقعی آنها برای حفظ ارتباط با مخاطب است.